Isnin, 16 Februari 2015

TEKNOLOGI MAKLUMAT DALAM PENDIDIKAN 
 
 
 
Pelajar sekarang terlalu dibebankan dengan buku dan proses pengajaran berorientasikan pendidikan. Kaedah pembelajaran sebegini sangat memerlukan pelajar mengingat dan menghafal. Dalam dunia ledakan maklumat, pelajar memerlukan kaedah pembelajaran secara aktif di mana, minda palajar lebih bebas berfikir dan aktif dalam menjana maklumat. Untuk melaksanakan konsep pembelajaran aktif dengan teknologi maklumat sebagai alat utama, infrastruktur asas diperlukan bagi membolehkan pengetahuan didapati bila- bila masa pada hujung jari.
Dengan adanya komputer peribadi multimedia, kaedah pengajaran akan menjadi semakin mudah, interaktif dan menyeronokkan. Di negara maju, penggunaan komputer sebagai alat dalam bilik darjah sudah menjadi perkara biasa. Sekolah bestari yang dipelopori oleh Kementerian Pendidikan bakal menjadikan pelajar- pelajar mengenali dunia komputer pada peringkat awal persekolahan. Perkara ini amat penting bagi memenuhi cabaran pendidikan abad ke-21.

Kita juga harus sedar, untuk melahirkan pakar dalam pelbagai bidang kemahiran bukan hanya mengambil masa beberapa tahun. Ia memerlukan masa yang panjang dan pengalaman yang luas. Oleh itu, generasi muda hari ini perlu dilatih dari kecil lagi untuk mempelajarinya. Pengenalan subjek Teknologi Maklumat komunikasi (TMK) sebagai mata pelajaran baru dalam KSSR merupakan satu langkah permulaan ke arah matlamat itu. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan